Tankar om träning & kost

Det är ca 4 år mellan bilderna, och ungefär 4-5 kg skillnad. Det ser ut som fler kilon, men jag har nog gått upp nåt kilo i muskler också. På bilden till vänster hade jag verkligen bestämt mig. Jag hade ”jojjo-bantat” flera flera år och ville verkligen komma i form och stanna där.

Träning & kost

När jag tänker tillbaka på min ungdom så hade jag en väldigt skev bild utav mat. Jag tränade handboll flera gånger i veckan under lång tid mellan åldrarna 9-19, men åt aldrig bra. Hoppade ofta över måltider och åt för lite. Jag förknippade mat med att gå upp i vikt och bli tjock. Jag tyckte jämt jag var tjock och antingen svälte jag mig själv eller vräkte i mig skitmat och kräktes upp det igen inget mittemellan. När jag var barn var jag alltid lite mullig, rund och go. Jag började på Viktväktarna när jag var ca 20 år, gick ner 15 kg och drog på mig ännu en ätstörning. ALLT kretsade kring dessa ”points” och att gå ner i vikt. Jag var superkontrollerande och även om jag var snyggare och smalare mådde jag nästan sämre än när jag var ”tjock” Jag kunde aldrig tacka ja till en fika eller unna mig nånting för då trodde jag att jag skulle gå upp i vikt och att allt skulle vara förgäves.

Idag kan jag se tillbaka på detta och självklart se det osunda i det, men det gjorde jag inte då. Ung och dum som jag var. Jag ”fuckade” upp hela min ämnesomsättning där och då. Jag kan komma ihåg ångesten jag kände om jag hade ”unnat” mig nånting gott och tankarna som for i skallen på mig ”nu blir du tjock igen”

Jag träffade pojkarnas pappa när jag var 21 och kände att jag fick en betydligt sundare inställning till mat. Manges familj är en riktgt sport-familj och där åt man ordentlig mat flera gånger om dan, nånting jag var ovan med. Och dom var allt annat än tjocka.

När jag blev gravid men Maximilian vid 23 års ålder kom tankarna och känslorna tillbaka som jag hade haft tidigare. När vågen började peka uppåt fick jag ångest och kände mig ”tjock” igen. Jag visste nånstans att detta var helt sjukt fel att känna, men jag visste inte hur jag skulle handskas med känslorna. Jag var gravid och då ska man gå upp i vikt men jag ville inte bli ”tjock” Jag levde på keso, frukt och Kelloggs speciel K, gick upp 8-9 kg under graviditeten och Maximilian kom ut efter 42 veckor liten som en sparv.

Efter det fick jag mig en rejäl tankeställare och när jag väntade Levis åt jag som en häst, haha.

Jag är en ”antingen eller” människa i allt, men idag vet jag när varnings klockorna ringer. För det kan dom fortfarande göra, men idag kan jag handskas med dom. Jag äter och tränar hälsosamt, och jag vet att eftersom jag tränar så mycket som jag gör så behöver kroppen mycket och bra mat för att musklerna ska växa.

Idag trivs jag med min kropp fastän den inte är helt felfri. Jag är stark och även om magen inte är helt platt så känner jag mig vacker. 

Det största felet många gör är att äta för lite och för sällan, vill man få igång förbränningen och få musklerna att växa behöver kroppen protein och kolhydrater. Vill man gå ner i vikt måste man äta ofta.

Pärra har börjar gå till vår vän, Alejandro som är pt i Gävle, och han förklarade det så bra.

”Magen är som en ugn, man måste kasta in ett vedträ för att elden ska fortsätta brinna. Om magen inte får mat så slutar den att förbränna”

Jag som ibland kunnat gå 7-8 h utan att äta,  och jag tror fler är som jag. Man äter för sällan, var 3-4:e timme ska kroppen ha mat/mellanmål.

Sen jag slutade på Åhléns har jag inte kunnat träna varje lunch längre. Jobbet och dagarna styr och just nu är dagarna väldigt olika. Jag försöker få in min träning på mornar när jag har grabbarna och kvällarna när vi jobbar i Gävle. Men nu kan jag träna längre pass mot vad jag kunde förut och jag har börjat få in mycket mer cardio. 1 timmes promenader innan frukost och intervall träning efter ett styrkepass. Jag har även börjat köra med mitt maghjul varje kväll innan läggdags igen, och det ger verkligen bra resultat pluss att nästan hela överkroppen måste jobba.

Försök att få till den träningen som passar just dig, kan du träna styrka 3 ggr i veckan så är det bättre än ingenting. Kan du få till styrkepass pass hemma blandat med några löppass? Man mår så mycket bättre när man tränar regelbundet. Och automatiskt äter man också bättre. Sen är det viktigt att kunna unna sig, men ska man börja från början och gå ner i vikt så tycker jag man ska vara stenhård med kosten i 6-8 veckor för att verkligen sätta ny rutin och få igång kroppens förbränning. Sen när man väl fått upp en förbränning och bättre ämnesomsättning så kan man töja lite mer på kosten och fuska emellanåt.

Jag måste själv vara superstrikt emellanåt och ”komma i form” när jag fuskat för mycket.

Den här övn nedan gillar jag för att stärka sidomagmusklerna. Man kan göra en variant av den hemma oxå med hjälp av en viktplatta på golvet. 

Jag kan fortfarande hjälpa till med både kost och träningstips till den som vill komma igång. Självklart tar jag betalt, men ibland behöver man betala för just träningspass för att dom verkligen ska bli av. Det är förresren mycket enklare att komma igång om msn vet exakt vad man ska göra när man kommer till gymmet.

marit@themod.se

/Marit

4 Kommentarer

  • Vad roligt med ett inlägg om träning du är en inspiration. Blir inte så mycket gym för mig just nu ( men annan träning) men passet jag köpte av dig var riktigt bra och fick mig att få ett nytt gymtänk.

  • Grymt fin kropp! Måste bara fråga av nyfikenhet, har du opererat brösten eller är de naturliga? 🙂

    • Dom här pattarna är opererade, 2 ggr tom. En gång innan jag fick barn, och en gång efter.

      Tack för komplimangen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *